Stichting Netwerk Conceptueel Bouwen

De Beekse Tuin 1

5673 NK  NUENEN

info@netwerkconceptueelbouwen.nl

T + 31 642 54 97 45

  • Twitter - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
  • YouTube - White Circle
  • Flickr - White Circle

© Stichting Netwerk Conceptueel Bouwen 2017 | Website gerealiseerd door Studio WeBuild en Pieter Huijbregts - INNNOVATIE

Meer dan een goed verhaal

18 May 2017

Het is weer topdrukte in de bouw. Na jaren van crisis worden er weer volop woningen gebouwd en de prijzen stijgen snel. De onderkant van de markt dreigt daarom in problemen te komen. Alleen door het bouwproces snel en efficiënt te organiseren kan deze doelgroep nog bediend worden. Steeds meer bedrijven hebben daarom concepten ontwikkeld. Maar de veranderende markt vraagt om een vervolgstap, meer dan alleen een goed verhaal.

 

 

 

De afgelopen jaren waren de concepten vooral een middel om mee te mogen doen aan tenders. Om op basis van de eigen expertise aan tafel te komen zitten. Tijdens de tender werd op basis van het eigen systeem, vaak samen met een architect, een oplossing uitgewerkt. De opdrachtgever koos dan vervolgens de meest waardevolle oplossing. Veel partijen waren dus druk met het uitwerken van plannen, terwijl er uiteindelijk maar één oplossing gerealiseerd werd. Geld, tijd en capaciteit die in de huidige markt steeds schaarser wordt voor de onderkant van de markt. Dit proces zouden we dus nog efficiënter moeten vormgeven. Het gaat steeds meer op een inkoopproces lijken zoals we dit ook in andere sectoren kennen.
 

Als we op internet naar concepten gaan zoeken, dan zijn ze vaak slecht te vinden en de informatie die te vinden is gaat vaak niet verder dan een goed verhaal. Bijna alle conceptaanbieders zeggen dat ze snel, goed, betaalbaar en flexibel zijn. Als de opdrachtgever duurzaam wil, ze ook duurzaam zijn. Op deze manier is het als opdrachtgever erg lastig kiezen. Je moet eerst in gesprek met alle verschillende conceptaanbieders om te weten wat het aanbod en de prijs/kwaliteit precies is. Sommige opdrachtgevers zijn daarom al bezig een eigen productencatalogus te maken van het aanbod van concepten. Dat moet toch slimmer kunnen!
 

Aanbieders zouden op basis van hun concepten per doelgroep proposities moeten uitwerken en deze goed vermarkten. Hierdoor ontstaat er veel meer transparantie en kunnen opdrachtgevers veel beter kiezen. Slechts een handje vol aanbieders doet dit momenteel al. Ze bieden bijvoorbeeld op basis van het concept een huurwoning voor senioren aan. Ze onderzoeken goed waar deze doelgroep behoefte aan heeft en komen met een goede oplossing met een goede businesscase.
 

Binnen het Netwerk Conceptueel Bouwen gaan de Baanbrekers aan de slag om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Dit kan uitstekend als basis dienen voor de proposities van aanbieders. Ook werken ze samen om het proces zo efficiënt en effectief mogelijk vorm te geven. Zo kunnen we in de huidige markt ook voor de onderkant van de markt passende oplossingen blijven aanbieden.

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nieuws