top of page
  • Foto van schrijverNetwerk conceptueel bouwen

Onderzoek: Het juiste woningconcept voor ieder project

Versnelling van de bouwproductie en kwaliteit door inzicht in woningconcepten.


‘Hoe zie je door de bomen nog het bos?’ is de vraag die opdrachtgevers ons stellen in hun zoektocht naar geschikte woonproducten. In de markt is een grote variëteit aan conceptaanbieders aanwezig en worden conceptwoningen in veel verschillende verschijningsvormen aangeboden. Opdrachtgevers vinden het, zo blijkt uit onderzoek, lastig om onderscheid te maken tussen de verschillende producten die worden aangeboden. En juist conceptuele woningbouw biedt voor een deel van de actuele opgave de kans om de productie te verhogen en te versnellen.


TU Delft heeft, in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en het Netwerk Conceptueel Bouwen, een onderzoek uitgevoerd naar hoe het juiste woningconcept bij elke project kan worden ‘gevonden’. Het doel van het onderzoek is zicht te krijgen op de meest relevante eigenschappen van het woningconcept waarop de opdrachtgever selecteert.


Welke eigenschappen zijn waardevol om bij stil te staan als het gaat om het inkopen van woonproducten? Opdrachtgevers krijgen handvatten die ze kunnen gebruiken bij een eerste verkenning op de markt. Voor conceptaanbieders biedt dit onderzoek meer inzicht in de eigenschappen die de huidige markt van afnemers waardevol vindt. Deze informatie kunnen zij inzetten om zich duidelijker te profileren naar de behoefte van de markt.

De eigenschappen beschreven in het onderzoek leveren een waardevolle bijdrage aan het vereenvoudigen van het keuzeproces voor opdrachtgevers en het bevorderen van een succesvolle implementatie van conceptuele woningbouw in Nederland.


Het onderzoek beschrijft eveneens een methode als eerste stap naar een onderling vergelijk van woningconcepten. Op dit moment kunnen concepten al vergeleken worden op Conceptenboulevard.nl en met dit onderzoek zetten we een volgende stap in de professionalisering van dit vergelijk. We werken aan de vervolgstap om de voorgestelde methode te implementeren op dit online platform.

Op Conceptenboulevard.nl van Netwerk Conceptueel Bouwen is ruim 80% van het aanbod van de woningconcepten vindbaar. En kan een eerste marktverkenning eenvoudig uitgevoerd worden.


Relevante eigenschappen

Uit onderzoek blijkt dat een aantal relevante eigenschappen een rol spelen bij het maken van de keuze voor een bepaald woningconcept. Het gaat hierbij om geschiktheid, mogelijkheid om af te wijken, duurzaamheid, circulariteit, snelheid, ervaring van de aanbieder, mate van industrialisatie, productiecapaciteit, productiesnelheid en leversnelheid, kwaliteitsmanagement, ontzorgen van de opdrachtgever door de conceptaanbieder, prijs en Total Cost of Ownership (TCO).


Voor opdrachtgevers is het van belang het passende woningconcept voor een specifieke locatie te selecteren en in te kopen. En conceptaanbieders willen als producent op een transparante wijze kunnen communiceren over de prestaties die het woningconcept levert en de diensten die zij kunnen aanbieden aan de opdrachtgever.


Met plezier brengen wij dit onderzoek bij jullie onder de aandacht voor inzicht en overzicht. En we komen bij jullie terug met de verdere vorderingen van de stappen die we dit najaar nemen ten aanzien van de integratie in Conceptenboulevard.nl.



 

Scope van het onderzoek

Het onderzoek richt zich met name op punt 1.4 en 1.5 van het processchema. De eerste contact- en selectiefase.



231 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page